To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Akordeonistów
Forum Polskiego Portalu Akordeonowego

Naprawa i konserwacja - przestrajanie akordeonu (3 chóry)

Telemah - Sob 14 Lis, 2009
Temat postu: przestrajanie akordeonu (3 chóry)
O dziwo teraz ja zadam pytanie i mam nadzieję że ktoś mi podpowie - np. Ignacy :smile:

Dostałem zupełnie za darmo 80basowy akordeon polski ale jeszcze z lat 50-tych jest na głosach niemieckich Dixa i ogólnie jest przyjemniejszy w graniu niż np. victoria flis itp.. późniejsze wytwory BFA. Akordeon ten jak większość 3 chórowców posiada 2 chóry *8 lub jak kto woli M ustawione w tremolu (jedna 8-mka odstrojona w dół o 8centów) oraz jeden chór L(16) jak by brzmiało jakby ten chór L odstroić też 0 8 centów ale w górę ?? tak stroi się tremollo francuskie z tym że są tam 3 ósemki a ja dam zamiast jednej niski chór.

Ps.Zdaje sobie sprawę że będą wtedy dostępne w akordeonie tylko 2 zmiany regestrowe

Ignacy - Wto 17 Lis, 2009

Długo się nie odzywałem,ale to nadrobię.Zadzwonił dopiero p.Stanisław i mnie ponaglił.

Są instrumenty w kórych tremolo jest bardzo małe ,głos jest wtedy bardo delikatny nawet mówi się''słodki".Stosowany jest w fisharmoniach w akordeonach dawniejszych ,.
Głos ten jest nazywany VOX CELESTIS .


Co do odstrojonej 16' eksperymentować można .Zjawisko tzw.dudnienia powstaje przy jednoczesnym brzmieniu dwóch dzwięków o różnych częstotliwościach.Dudnienia są różne dla innych interwałów , policzalne i odróżniane przez ucho,na tym opiera się cała teoria strojenia.Celowo używam słowa- dudnienie , gdyż tak nazywane jest to zjawisko w akustyce , w teorii strojenia, a w muzyce tremolo.
Tremolo nazywamy współbrzmienie stałe o niezmiennej częstotliwości.
Wibrato natomiast o zmiennej częstotliwości.jednwgo dzwięku.
Efekt tremola 16* - *8 będzie rozstrojoną oktawą,a nie tremolem. Można to sprawdzić nawet na stole jest głośnica z16' i 8*.Nie brzmi to ładnie ,choć doskonale grają 16' i 16*

Telemah - Wto 17 Lis, 2009

Czyli dam sobie sianka :cool:

Ps.Głosy z jezyczkami powleczonymi czymś złotawym - nikiel ?? wybitym dużym T do Hohner czy Dixa ?? Bo słyszałem dwie wersje a w tej Muzie co dostałem są takie na pewno nie są to polskie głosy bo brzmią 100razy fajniej w ogóle jak na BFa to nie jest nawet taka zła ta cyja jedynie klawiatura głęboka.

Accordion - Śro 18 Lis, 2009

Telemah napisał/a:
Głosy z jezyczkami powleczonymi czymś złotawym - nikiel ?? wybitym dużym T do Hohner czy Dixa ??


Hohner nabijał litere T na swoich głosach, a jeśli płytki są złotawe, to są to jedne z lepszych głosów Hohnera.

cyista - Śro 18 Lis, 2009

Witam.
Accordion mam kilka pytań. Czy mógłbys się ustosunkować do poniższego tematu,jeśli masz taką wiedzę :
1
Chodzi mi o to, czy jest możliwe takie rysowanie stroikó, ażeby był wpływ na brzemienie akmordeonu ? Czy kolejne stojenia akordeonu powodują pogarszanie się jego brzemienia
jesli zajmujesz się strojeniem akordeopnu -w jaki sposób rysujesz stroiki - czy ręcznie czy tez zapomocą np. grawerki ? jakie masz spostrzeżenia dotyczące prawidłowego strojenia akordeonów ?
Pozdrawiam.

Telemah - Śro 18 Lis, 2009

No ja znam akurat z elektroniki pojęcie ZDUDNIENIA a nie dudnienia i chyba to właśnie chodzi tam wzajemnie niwelują się dwa sygnały o podobnej częstotliwości a ustępowanie dźwięku jest tym większe im bardziej zbliżone są do siebie te dwa sygnały.

Ps.Każde strojenie zmienia brzmienie bo rysowany/szlifowany stroik zmienia swoje właściwości fizyczne co za tym idzie widmo dźwięku też się zmienia , to samo ale w innym stopniu i w inny sposób dzieje się przy starzeniu materiału. To są prawa fizyki i naprawdę drogi Cyisto nie ma na tym świecie człowieka który by je oszukał ! załatw sobie od kogoś
oscyloskop i analizator widma kilka różnych stroików kilka wzorcowych dobry mikrofon wykalibruj wszystko i po spędzeniu pewnego czasu będziesz znał szczegółową odpowiedź
na pytanie.

A reszty odpowiedzi sam jestem ciekaw :cool:

Accordion - Śro 18 Lis, 2009

:wink:
dzidek65 - Czw 13 Sty, 2011

Telemah napisał/a:
Czyli dam sobie sianka :cool:

Ps.Głosy z jezyczkami powleczonymi czymś złotawym - nikiel ?? wybitym dużym T do Hohner czy Dixa ?? Bo słyszałem dwie wersje a w tej Muzie co dostałem są takie na pewno nie są to polskie głosy bo brzmią 100razy fajniej w ogóle jak na BFa to nie jest nawet taka zła ta cyja jedynie klawiatura głęboka.
Hohner znaczył glosy- ,,T,,-Trossingen, ,,H,, -hohner i ,, hohner germany,,.
dzidek65 - Czw 13 Sty, 2011

Telemah napisał/a:
No ja znam akurat z elektroniki pojęcie ZDUDNIENIA a nie dudnienia i chyba to właśnie chodzi tam wzajemnie niwelują się dwa sygnały o podobnej częstotliwości a ustępowanie dźwięku jest tym większe im bardziej zbliżone są do siebie te dwa sygnały.

Ps.Każde strojenie zmienia brzmienie bo rysowany/szlifowany stroik zmienia swoje właściwości fizyczne co za tym idzie widmo dźwięku też się zmienia , to samo ale w innym stopniu i w inny sposób dzieje się przy starzeniu materiału. To są prawa fizyki i naprawdę drogi Cyisto nie ma na tym świecie człowieka który by je oszukał ! załatw sobie od kogoś
oscyloskop i analizator widma kilka różnych stroików kilka wzorcowych dobry mikrofon wykalibruj wszystko i po spędzeniu pewnego czasu będziesz znał szczegółową odpowiedź
na pytanie.

A reszty odpowiedzi sam jestem ciekaw :cool:
Zaden stroiciel nie zdradzi ci swoich tajemnic. Licz się z tym.Panie dzidek to ostatnie umpomnienie dotyczace pisania podwojnych postow,nastepnym razem bedzie ostrzezenie
dzidek65 - Śro 02 Lut, 2011
Temat postu: Re: przestrajanie akordeonu (3 chóry)
Telemah napisał/a:
O dziwo teraz ja zadam pytanie i mam nadzieję że ktoś mi podpowie - np. Ignacy :smile:

Dostałem zupełnie za darmo 80basowy akordeon polski ale jeszcze z lat 50-tych jest na głosach niemieckich Dixa i ogólnie jest przyjemniejszy w graniu niż np. victoria flis itp.. późniejsze wytwory BFA. Akordeon ten jak większość 3 chórowców posiada 2 chóry *8 lub jak kto woli M ustawione w tremolu (jedna 8-mka odstrojona w dół o 8centów) oraz jeden chór L(16) jak by brzmiało jakby ten chór L odstroić też 0 8 centów ale w górę ?? tak stroi się tremollo francuskie z tym że są tam 3 ósemki a ja dam zamiast jednej niski chór.

Ps.Zdaje sobie sprawę że będą wtedy dostępne w akordeonie tylko 2 zmiany regestrowe
Jak nazywa się ten akordeon polski na głosach dixa? Byly z takimi głosami fabrycznie,czy ktoś przerobił?
kumar - Czw 03 Lut, 2011

Dzidek, wątpię aby Telmah ci odpowiedział, a jak przeczytasz dokładniej to forum to się dowiesz dlaczego.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group